سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در انتخاب دوست، آزمودن را مقدّم دار ؛ زیراآزمودن، معیار جدا سازِ میان نیکان و بدان است . [امام علی علیه السلام]
میهن نیوز

ملاحظات اساسی فرهنگی

گسترش اینترنت در کشور ایران باید به گونه ای باشد که به خلاقیت گستری، مدد رساند، نه این که موجبات خلاقیت زدایی را فراهم آورد. سیاستگذاری درمورد توسعة اینترنت نباید به توسعة مصرف یا باز تولید محتوای آن محدود شود، بلکه باید گسترش فرهنگ بومی و مذهبی و مقاومت فرهنگی را به دنبال داشته باشد. بنابراین :

1ـ بیش و پیش از توسعة اینترنت باید به نظام تولید و سازماندهی الکترونیک اطلاعات علمی ، اداری و مالی بر اساس استانداردهای قابل تبادل در شبکه اهتمام داشت و بودجه های کلانی را به این امر اختصاص داد.

2ـ تدوین و اجرای قوانین مورد نیاز و روزآمد در حوزة ارتباطات شبکه ای بسیار اساسی است. این قوانین ، به خصوص موضوع حقوق تکثیر و مالکیت آثار فرهنگی و نرم افزارها و اطلاعات الکترونیک ، تأثیری قاطع در تشویق تولید فرهنگی بر روی شکبه دارد.

3ـ در سیاستگذاری فرهنگی باید چگونگی کاربرد فناوری توسط مؤسسات فرهنگی و تأثیر آن را بر مخاطبان در نظر گرفت . معلوم نیست که هر گونه استفاده از تکنولوژی جدید لزوماً به افزایش تأثیرپذیری مخاطبان منجر شود.

4ـ نظام نظارت فرهنگی بر محتوای دادههای مبادله شده و ثبت ملی ، نقشی اساسی در پیشگیری از گسترش فساد، تهدیدات امنیتی ، رسوخ جاسوسی و خراب کاری الکترونیک و عملیات روانی دارد.

به نظر میرسد تهدید اصلی و بالفعل کشور در مورد اینترنت ، فقدان گفتمان امنیتی در مورد این پدیده است . اینترنت که به طور بالقوه میتواند هم تهدید و هم فرصتی طلایی برای امنیت فرهنگی و سیاسی باشد، به عرصهای فراخ برای رقابت گروه های فشار سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است . فقدان دانش جامعنگر در مورد صورت مسئله و نبود مطالعات سیاستگذاری مقایسهای در کشور، حاکمیت روش آزمون و خطا و اعمال سلایق فردی و سازمانی را به دنبال داشته است.

مسئولیت پذیری دولت در سیاستگذاری علمی ، کارشناسانه و همه سونگر و بهره گیری از تمام توان علمی کشور شرط اصلی تحقق بیشترین منافع و کمترین آسیبها از گسترس صنعت اینترنت در ایران است.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/11:: 5:56 عصر     |     () نظر

دیدار لیدر جریان انحرافی با فعالان اصلاح طلب

لیدر اصلی جریان انحرافی در ادامه سلسله نشست های انتخاباتی خود، هفته گذشته با مسئول استان مازندران یکی از احزاب فعال اصلاح طلب در شهرستان ساری دیدار کرده است.

مهم ترین موضوع مورد بحث لیدر جریان انحرافی و نماینده این حزب اصلاح طلب در این دیدار تلاش برای ارائه یک لیست مشترک انتخاباتی بوده است تا بر این اساس کاندیدهای مشترک شناسایی و در قالب دو لیست وارد فضای انتخاباتی بشوند.
در این جلسه توافق شده است با گنجاندن اسامی مشترک در دو لیست ضمن تلاش برای کسب حداکثری کرسی های مجلس توسط این دو جریان،بعد از کسب کرسی های مجلس طبق یک توافق نا نوشته این دو جریان ضمن هم پوشانی خاموش در مجلس جناح اکثریت را تشکیل دهند.

گفتنی است که این حزب فعال اصلاح طلب که دارای روزنامه کثیر النتشار است با چراغ سبز جریان انحرافی به تازگی ضمن درخواست وام چند میلیاردی تومانی از دولت ،قول داده است که دیگر در ارگان رسانه ای خود اقدام به افشاگری علیه جریان انحرافی نکند.

این حزب اصلاح طلب شرط همکاری انتخاباتی  با جریان انحرافی را منوط به تحقق پرداخت این وام کرده است، که این موضوع مورد تائید لیدر این جریان قرار گرفته است.
لازم به یادآوری است که لیدر جریان انحرافی طی هفته های گذشته با سفر به استان مازندارن و شهرستان ساری با برگزاری جلسات محفلی اقدام به برنامه ریزی برای نفوذ عوامل جریان انحرافی در لیست های انتخاباتی برای کسب کرسی های مجلس کرده است.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/11:: 5:56 عصر     |     () نظر

نگاهی به استفاده از اینترنت در میان کودکان، نوجوانان وجوانان

جذابیت استفاده از اینترنت و کامپیوتر ، نه به خاطر نو بودن آن که به دلیل غرق شدن در دریایی از ارتباطات و اطلاعات است: دنیایی رویایی که تنها با فشردن چند دکمه به آرامی به آن قدم می گذاریم: در این بین کودکان، نوجوانان و جوانان بیش از هر رده سنی دیگری شیفته جست و جو و برقراری ارتباط با دنیای جدید هستند و تردیدی نیست که ذهن پویای آنها ، مستعد گرایش به سوی ناشناخته هاست ، ناشناخته هایی که گاه شناخت آنهابه بهای نابودی و تباهی آنها است.

اینترنت از همان روزهای نخست تولد به جاذبه ای ویژه برای کودکان، جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شد، جاذبه ای که به نسبت کاربری بالا، خطرات فراوانی را نیز در پی داشت.

بر اساس اعلام " NCH " و تسکو تله کام " Tesco Telecoms" در سال 2006 میلادی، دو سوم از والدین ناتوان از آگاهی از نحوه استفاده فرزندانشان از اینترنت هستند. در حقیقت آنها به هیچ وجه نمی توانند ارتباطات اینترنتی فرزندانشان را کنترل کنند و این به نگرانی حاد در میان والدین تبدیل شده است.

از سوی دیگر از هر صد پدر و مادر، یک نفر از نحوه استفاده فرزندش از اینترنت نگران بوده و این نگرانی را به شکل های مختلف اعم از منع استفاده از اینترنت ، تنبیه بدنی یا لفظی بروز می دهد.

آمار تسکوتله کام نشان می دهد بسیاری از سایت های اینترنتی به کاربران اجازه می دهند تا هر گونه پیغام یا تصویر، حتی تصاویر و پیغامهای غیر اخلاقی را به دیگران ارسال کنند که بر همین اساس شاخص ترین رده سنی که نامناسب ترین تصاویر و پیغام ها را ارسال می کنند، رده سنی 15 تا 25 سال هستند.

از طرفی یک سوم از کودکان زیر یازده سال (عمدتا" پسر) به دلیل کنجکاوی بیش از حد حداقل دو تا سه بار در هفته از سایت های غیر اخلاقی دیدن کرده و تصاویر و پیغامهای نامناسب و غیراخلاقی را دریافت کرده و یا ارسال می کنند. این در حالی است که اغلب والدین این کودکان از موضوع بی اطلاع بوده و گمان می کنند فرزندشان برای اطلاع از جدیدترین بازی های کامپیوتری، کارتون و یا کتاب به اینترنت مراجعه می کنند!

نتایج پژوهش های روانشناسان "مرکز مطالعات دانشگاه آکسفورد" نیز نشان می دهد 10درصد از جوانان ، حداقل برای یکبار در روز به سایتهای غیر اخلاقی مراجعه می کنند، اما هیچ گونه پیغام یا تصویر نامناسبی را ارسال نمی کنند و تنها به دیدن تصاویر و یا خواندن پیغام ها بسنده می کنند. با نگاهی به آمارها می توان دریافت گرایش جوانان، نوجوانان و حتی کودکان به بازدید از سایت های غیر اخلاقی بیش از استفاده صحیح از اینترنت است، اما تنها تفاوت، تفاوت در نحوه استفاده، زمان استفاده و شیوه های ارسال یا دریافت پیغام هاو تصاویر است.

بررسی نتایج پژوهش های روانشناسان دانشگاه تورنتو نشان می دهد کودکان بیشتر بعداز ظهرها و نوجوانان و جوانان ساعت های پایانی شب را برای مراجعه به اینترنت انتخاب می کنند که هر چه اشتیاق به بازدید از سایت های غیر اخلاقی بیشتر باشد، زمان استفاده از اینترنت به سمت ساعت های پس از نیمه شب گرایش می یابد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/8:: 7:59 عصر     |     () نظر

رشوه هنگفت منافقین به مقامات سابق آمریکایی

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی از تلاش گروهک تروریستی منافقین در پرداخت رشوه‌های میلیونی به مقامات سابق آمریکایی برای جلب حمایت آنها در راستای خارج شدن از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خبر داد.

به نقل از روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز "، گروهک منافقین میلیون‌ها دلار در تلاش برای حذف نام خود از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا هزینه می‌کند و با این اقدام گروهی از افراد برجسته آمریکایی در زمینه امنتی ملی آمریکا را به عنوان طرفداران خود گردهم آورده است.

این گزارش افزود: دهها نفر از مقامات سابق آمریکایی در حوزه‌های سیاسی از "جان بولتون " سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گرفته تا "هاوارد دین " سیاستمدار لیبرال آمریکایی دهها هزار دلار از این گروه دریافت کرده‌اند تا در نشستی که توسط حامیان منافقین در آمریکا برگزار می‌شود، سخنرانی کنند.

بنا بر این گزارش، واشنگتن در سال 1997 گروهک منافقین را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد، اما این گروه در سال 2001 اعلام کرد که باید نام آن از این فهرست خارج شود.

این نشریه انگلیسی همچنین تأکید کرد: گروهک منافقزین همچنین شرکت لابی‌گر "آکین گامپ استرائوس هائر و فلد " را به خدمت گرفته است تا اعضای کنگره آمریکا را به حمایت از اهداف آنها ترغیب کند. علاوه بر این، این شرکت چندین تبلیغ و آگهی بالای 100 هزار دلار در روزنامه‌های آمریکا را نیز در این رابطه به خود اختصاص داده است.

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه آمریکا قرار است ماه آینده میلادی در رابطه با درخواست منافقین برای خروج از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا بیانیه‌ای را صادر کند.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: برخی گروه‌های مرتبط با منافقین نیز بمنظور پیشبرد هدف این گروهک از بیش از 40 نفر از مقامات سابق آمریکا خواسته‌اند تا به نمایندگی از این گروه سخنرانی کنند. "رودی جولیانی " شهردار سابق نیویورک، "جیم جونز " نخستین مشاور امنیت ملی "باراک اوباما "، "ولسی کلارک " ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و "تام ریج " نخستین وزیر امنیت ملی آمریکا از جمله این افراد هستند.

بنا بر این گزارش، "لی همیلتون " رئیس دموکرات سابق کمیته روابط خارجی مجلی نمایندگان آمریکا و "مایکل موکاسی " وزیر دادگستری دوره آخر ریاست جمهوری "جرج بوش " هر دو به روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده‌اند که مبالغی را برای سخنرانی در مراسمی در حمایت از منافقین دریافت کرده‌اند.

"جان بولتون " سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرد: من این واقعیت را که مبالغی را دریافت کرده‌ام به عنوا مسئله مهمی نمی‌بینم.

البته "هاوارد دین " رئیس سابق کمیته ملی دموکرات‌ها از پاسخ دادن به این سؤال که آیا مبلغی را برای سخنرانی کردن در حمایت از منافقین دریافت کرده یا خیر، امتناع ورزید.

این گزارش افزود: هیچ یک از این افراد فاش نکردند که چه مبلغی را دریافت کرده‌اند، اما "اد رندل " فرماندار سابق پنسیلوانیا اعلام کرد که 20 هزار دلار برای انجام یک سخنرانی یازده‌ دقیقه‌ای دریافت کرده‌است و چنانچه به این کار اعتقاد نداشت حتی اگر 50 هزار دلار هم دریافت می‌کرد، این کار را انجام نمی‌داد.

بنا بر این گزارش، یکی دیگر از مقامات سابق آمریکایی که نامی از وی برده نشد، اعلام کرده است که مبلغ 30 هزار دلار به وی پیشنهاد شده است به همراه یک بلیط هواپیمای درجه تا در نشستی که در حمایت از منافقین در اروپا برگزار می‌شود، شرکت کند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/8:: 7:59 عصر     |     () نظر

شکایت هاشمی رفسنجانی و خانواده اش از اشتهاردی

مدیر مسئول سابق روزنامه ایران گفت: جلسه دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به شکایت اکبر هاشمی رفسنجانی از روزنامه‌های ایران و وطن امروز صبح روز یکشنبه برگزار می شود. 

کاوه اشتهاردی  در خصوص شکایت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از روزنامه ایران اظهار داشت: دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به شکایت هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از روزنامه های ایران و وطن امروز صبح روز یکشنبه 9 مرداد ماه با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات در شعبه 76 دادگاه عمومی تهران و به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار می شود.

وی ادامه داد: این شکایت از طرف رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی و به اتهام نشر اکاذیب علیه اینجانب و مهرداد بذرپاش اقامه شده است.

اشتهاردی همچنین محمد، مهدی، محسن، فائزه، فاطمه و یاسر هاشمی رفسنجانی را از دیگر افرادی اعلام کرد که شکایت های جداگانه ای علیه او به دادگاه ارائه کرده اند.

مدیر مسئول سابق روزنامه ایران همچنین سید محمد خاتمی، مهدی کروبی، عبدالله جاسبی، حسین موسویان، مجتبی ناطق نوری، ابوالفضل فاتح و مهدی خزعلی را از دیگر شاکیان روزنامه ایران در ایام مسئولیت خود در این روزنامه معرفی کرد.

اشتهاردی بیشترین تعداد از این پرونده ها را مربوط به شکایت دانشگاه آزاد و مهدی هاشمی برشمرد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/8:: 7:59 عصر     |     () نظر

اینترنت‏یا دموکراسی هرج و مرج

نویسنده:علی مسعودی
منبع: مجله دیدار َآشنا
 
مسافرت به اعماق اینترنت همچون گردش در یک شهر بسیار بزرگ است که هیچ گاه خواب به چشمانش راه نمی‏یابد; جایی که روز و شب با یکدیگر آمیخته شده و محلات ثروتمند نشین آن در مجاورت خانه مستمندان و حاشیه نشینان می‏باشد.
 
در میان نزدیک به شصت میلیون نفر استفاده کنندگان از این شاهراه اطلاعاتی، همانند آنچه که در دیگر نقاط جهان معمول است آرامش کامل حکمفرماست . استادان زبر دست از این شبکه اطلاعاتی برای گسترش دانش و آگاهی‏های خود در میان اعضای جامعه علمی و دانشگاهی استفاده می‏کنند، دوستان و خویشاوندان دور از یکدیگر توسط پس الکترونیکی و با هزینه‏ای بسیار کم‏تر از یک مکالمه تلفنی با هم ارتباط برقرار می‏کنند.
 
نوجوانان بازی‏های رایانه‏ای، خود را با یکدیگر مبادله می‏کنند، علاقه‏مندان به هنر به کمک این شبکه به آثار مهم‏ترین موزه‏های جهان دسترسی می‏یابند . شیفتگان درختان کوچک مینیاتوری می‏توانند به جمع دیگر علاقمندان این درختچه‏ها پیوسته و روش‏های جدید غرس را میان خود مبادله نمایند . هر آنچه را که تصور کردنی باشد می‏توان در متن، صدا و تصویر ارائه شده توسط اینترنت‏یافت . این اطلاعات را می‏توان در هر ساعتی از شبانه روز در هر نقطه‏ای از جهان دریافت کرد . ولی در این جهان کوچک، افراد بد اندیش، بیماران روانی، بزهکاران با سابقه و سایر افراد نیز وجود دارند که از اینترنت مانند ابزاری مدرن به منظور انجام کارهای خلاف خود استفاده می‏کنند . مدیر یکی از شرکت‏هایی که از سال 1992، (1371) واسطه ارتباط با اینترنت در اسپانیا می‏باشد اظهار می‏دارد که اینترنت همچون تلفن، یک ساختار زیر بنایی ارتباطی دارد و کنترل این امر، که هر کسی با چه اهدافی به استفاه از آن می‏پردازد، بسیار مشکل می‏باشد . به عقیده وی اینترنت هر چند که به خودی خود ابزاری توطئه گر نمی‏باشد، ولی می‏تواند به عنوان ابزاری در جهت اجرای توطئه ایفای نقش نماید .

اینترنت و قتل و آدم‏کشی

انفجار روی داده در 19 آوریل در اوکلاهما، که به بهای جان بیش از 160 نفر انجامید، واحدهای پلیس مسؤل جرایم رایانه را در حالت آماده باش قرار داد، زیرا مجرمین شاهراه‏های اطلاعاتی را نیز مورد استفاده قرار داده‏اند . به عنوان مثال، پلیس آمریکا بر این احتمال که تیم - مک وی - فرد مظنونی که به اتهام کشتار اوکلاهما دستگیر شده است - پیامی را در شبکه اینترنت وارد کرده بود که در آن خود را یک دیوانه بمب گزار معرفی می‏نمود . همچنین متنی در اینترنت‏یافت‏شد که نویسنده آن به توضیح چگونگی ساخت‏بمب با استفاده از کوده‏های شیمیای و گازوئیل یعنی از همان نوعی که در انفجار اوکلاهما به کار رفت، پرداخته بود . ضمنا روز نوزدهم آوریل نیز از سوی شبه نظامیان انقلاب شده بود . آنها با استفاده از شعارهای رایانه‏ای اعضای خود را تحریک کرده و از آنها خواستند که به انجام هر گونه اقدامات به ویژه در شهرها که سازمان‏ها و نهادهای دولتی در آنها مستقر هستند، بپردازند . هر بار بیش از پیش، کارشناسان جرم شناس خود را آماده بررسی موارد استفاده خلاف از اینترنت می‏نمایند .
چارلزریکویچ مدیر یکی از آموزشگاه‏های فدرال پلیس شهر برونویک ایالت جورجیا در این زمینه می‏گوید: «به زودی در اختیار هر فرد پلیس یک نشان، یک اسلحه و یک رایانه قابل حمل قرار داد» . ویلیام تافویا یکی از مسئولین افی، بی، آی در همین مورد اظهار می‏دارد: «بزهکاری با استفاه از فناوری پیشرفته بسیار توسعه خواهد یافت و زمانی خواهد رسید که ما حتی ندانیم چه در حال روی دادن است و لذا بزهکاران از ما جلو خواهند افتاد .» قتل و آدم کشی از طریق یک رایانه متصل به شبکه اینترنت هنوز چیزی است که بیش‏تر به داستان‏های علمی - تخیلی می‏ماند، ولی می‏تواند به عنوان یک ابزار در این جهت‏به کار رود . پلیس ایالت پنسیلوانیا در آمریکا اخیرا کشف کرده است که در یک مورد گروگان‏گیری و قتل، شخصی که اکنون متهم به قتل می‏باشد، قبلا از طریق اینترنت‏با قربانی خود ارتباط برقرار کرده است . سازمانهای مافیایی جنایت کاران در مورد سلاح‏های تجاری و اسلحه‏های دست‏ساز و این که چطور می‏توان از آنها استفاه کرد و یا چگونه آنها را ساخت و نیز در مورد کشنده‏ترین مهمات و غیره داد سخن می‏دهند .
این‏ها در حقیقت اسنادی به تمام معنی علمی می‏باشد که بسیاری از آنها از متون کتاب‏ها و مجلات موجود در کتاب‏خانه‏ها و کتاب فروشی‏ها گلچین شده‏اند . آنچه که بیش از همه موجب نگرانی مقامات پلیس شده این است که این گونه اطلاعات از طریق اینترنت می‏تواند به هر کسی برسد ; زیرا برای دستیابی به آن، دیگر نیازی به این که گیرنده اطلاعات متخصص بوده و یا مدت‏ها وقت‏خود را در کتاب‏خانه‏ها گزرانده باشد، نیست .

اینترنت ; فساد و فحشا

در شبکه اینترنت گروه‏های خاصی از اخبار و اطلاعات وجود دارند که منحصرا در مورد مواد مخدر می‏باشند، البته، اکثر این گونه خبرها تحریک‏آمیز نیستند . بلکه پیام‏های هشدار دهنده از سوی پدرها و مادرها نیز به چشم می‏خورند . همچنین در مورد اثرات جنبی برخی از مواد مخدر نیز هشدارهایی داده می‏شود . در کنار این گونه پیام‏های بی ضرر! چگونگی ساخت مواد مخدر ترکیبی نیز آموزش داده می‏شود . «پنست هاوس‏» و «پلی بوی‏» که از پرفروش‏ترین مجلات صور قبیحه می‏باشند، نتوانسته‏اند در مقال افسون اینترنت مقاومت نمایند . موارد عرضه شده توسط آنها عبارتند از نشریات، قیلم‏های ویدئویی و محصولات دیگری که دارای جنبه ضد اخلاقی هستند، لیکن موارد عرضه شده توسط این مجلات در مقایسه با خدمات و پیام‏های سکسی موجود در اینترنت همچون داستان‏های مصور ساده‏ای می‏باشند . در آمریکا نخستین واکنش‏ها علیه اینترنت، در مخالفت‏با این گونه خدمات بوده‏اند . در انگستان که صور قبیحه ممنوع می‏باشد، مقامات نمی‏دانند چگونه این هجوم بی حد و مرز ابتذال را متوقف نمایند .

اینترنت و ارتباط گروه‏های نژادپرست و تروریست

یکی دیگر از نکات تاریک اینترنت که دارای گسترش زیادی نیز بوده است، گروه‏ها و انجمن‏های افراطیون و نژاد پرستان می‏باشد . خطابه‏های مملو از خشم و نفرت آنان از یک رایانه به رایانه دیگر منتقل می‏شود . «جبهه طوفان‏» و «صدای آزادی‏» دو فقره از تندروترین سرویس‏های موجود در اینترنت می‏باشند . آنها از ایجاد یک کشور انحصاری برای سفید پوستان حمایت‏به عمل می‏آورند و تاریخ دانان تجدید نظر طلب نیز با انکار نمودن کشتار یهودیان توسط نازی‏ها از آنها حمایت می‏کنند . ناسیونالیست‏های آمریکایی، سر تراشیده‏های فاشیست انگلیس، نئونازی‏های آلمان و نژادپرستان آفریقایی جنوبی با استفاده از اینترنت‏به ارتباط نزدیک با یکدیگر می‏پردازند .
«اینگوهاسل باخ‏» یکی از رهبران سابق نئونازی در این زمینه اظهار می‏دارد: «تقریبا تمامی مواد تبلیغاتی ما توسط گروه‏های افراطی نبراسکاو کالیفرنیا تامین می‏شد .»
«ارنست زوندل‏» یکی از رهبران مشهور نئونازی‏های آلمانی که در کانادا زندگی می‏کند مقاصد و ابزار خود را برای دستیابی به آنها پنهان نکرده و چنین می‏گیود: «ما قدرت یهودیان را که بدان وسیله جهانیان را تحت فشار قرار داده‏اند، برخواهیم چید . تاریخ جهان را دگرگون خواهیم نمود و اگر لازم باشد این کار را از طریق اینترنت‏به انجام خواهیم رساند .»
«دان بلاک‏» مدیر گروه «جبهه طوفان‏» اظهار می‏دارد که «یک سوم از منازل آمریکایی‏ها دارای کامپیوتر است و با توسعه شگفت‏انگیز اینترنت دهها میلیون نفر می‏توانند به پیام‏های آنها دسترسی یابند .»
پیام‏های رمزدار مورد توجه دولت‏ها نیز می‏باشد . برخی از رموز از چنان پیچیدگی برخوردارند که حتی افی . بی . آی نیز قادر به گشودن آنها نمی‏باشد . ترس از این که گروه‏ها و کشورهای دشمن بتوانند با استفاده از اینترنت در اختفای کامل با یکدیگر تماس برقرار نمایند، مو را براندام دولت آمریکا راست می‏نماید . به هر حال، استفاه کنندگان از اینترنت‏با نگرانی شاهد تلاش‏های دولتی برای محدود کردن آزادی عمل از این دموکراسی هرج و مرج گونه می‏باشند . حال پرسش این است که آیا پلیس رایانه‏ای را برای زدودن بزهکاری از اینترنت کافی است و یا این که باید در آینده‏ای نزدیک به جستجوی روش‏های سانسور پرداخت؟ این دگرگونی فرهنگی در کانال ارتباطات جهان را شهید مظلوم سید مرتضی آوینی سالها پیش دردمندانه نجوا کرده بود . سید شهیدان اهل قلم این گونه انفجار اطلاعات را می‏کاود و می‏نویسد: «انفجار اطلاعات! نمی‏دانم چرا من از این تعبیر، آن چنان که باید نمی‏ترسم و حتی چه بسا، مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است، از فکر این که جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدک‏تر می‏شود، خوشحال می‏شود . . . . و دهکده جهانی واقعیت پیدا کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم .»
پی‏نوشت:

× بر گرفته از مجله کامبیو، شماره 16 - چاپ اسپانیا - ترجمه وظیفه شناس، سال 1996 م.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/8:: 7:59 عصر     |     () نظر

ما از جنگ بیزاریم؛ اما...! + تصاویر

به مال دنیا بی اعتنا بود. گاه برخی از فامیل به من می‌گفتند: «همسرت فرمانده بزرگی است و حتما حقوق بالایی دریافت می‌کند، آن وقت شما در زندگی ترقی نمی‌کنید و همان پیکان مدل پایین را دارید!» تا اینکه پس از شهادت ایشان، دریافتیم همه مبالغی را که به عنوان فوق العاده دریافت می‌کرده یا به سربازان شهرستانی به عنوان پاداش خوب جنگیدن می‌داده یا...

"عماریون"- امیر سرلشکر «مسعود منفرد نیاکی» در دوم خرداد ماه سال 1308 در شهرستان آمل چشم به جهان گشود. او در سال 1331 و پس از گرفتن دیپلم طبیعی با علاقه به خدمت در لباس سربازی در دانشکده افسری استخدام و پس از گذراندن دوره سه ساله دانشکده، به درجه ستوان دومی نایل و با انتخاب رسته زرهی مشغول و در سال 1355 به درجه سرهنگی نایل شد.

به گزارش «تابناک»، امیر نیاکی به پاس فداکاری و خدمات ارزشمند خود در سال 1359 به سمت فرماندهی لشکر 88 زرهی و در سال 1360 به سمت فرماندهی لشکر قدرتمند 92 زرهی منصوب گردید و در این مسئولیت‌ها،‌ در همه میدان‌های دفاع از میهن اسلامی و در برابر دشمنان به انجام وظیفه پرداخت.

کارنامه سرلشکر نیاکی در دوران دفاع مقدس سرشار از افتخارات و قهرمانی‌های زیادی است. وی در مسئولیت‌های فرماندهی در عملیات‌های بزرگ طریق القدس، فتح‌المبین،‌ بیت المقدس، والفجر و رمضان خدمت نموده و در سمت فرماندهی لشکر92 زرهی خوزستان و فرمانده قرارگاه فتح بارها به قلب دشمن تاخته و شکست‌های سنگین بر پیکره دشمن وارد آورده است.




امیر نیاکی به واسطه شجاعت وافر خود در حکمی از سوی امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی به جانشینی فرمانده نیروی زمینی ارتش در جنوب منصوب شد و در طراحی عملیات های بزرگ در جنوب، نقش کارسازی داشت. وی در سال 1363 با کوله‌باری از تجربیات گرانبها به سمت جانشینی اداره سوم سماجا منصوب و آماده ایفای مسئولیت‌های سنگین و جدید دیگری شد.

او در تاریخ 6/5/1364 به عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشکر 58 تکاور ذوالفقار که در شرایط واقعی جنگی اجرا شد، شرکت کرد و تقدیر الهی بر آن شد که پس از سی‌وسه‌ سال خدمت پر افتخار سربازی، در میدان آموزش و تمرین نظامی به درجه رفیع شهادت برسد.

خاطرات شهید امیر سرلشکر منفرد نیاکی از زبان همسرش:

به دور از بدقولی

همه‌، برنامه خودشان را با ایشان تنظیم می‌کردند، مثلا اگر قرار بود ساعت 8 جایی باشند، رأس ساعت آنجا بودند. تا زمان شهادت کسی از ایشان بدقولی و خلف وعده ندیده بود. همواره به من تأکید داشت که انسان باید برای حرف خودش ارزش بسیاری قایل باشد تا دیگران هم برای حرفش ارزش قایل شوند.

پاداش خوب جنگیدن

به مال دنیا بی اعتنا بود. گاهی برخی از فامیل به من می‌گفتند: «همسرت فرمانده بزرگی است و حتما حقوق بالایی دریافت می‌کند، آن وقت شما در زندگی ترقی نمی‌کنید و همان پیکان مدل پائین را دارید!».

تا اینکه پس از شهادت ایشان، دریافتیم همه مبالغی که به عنوان فوق العاده دریافت می‌کرده یا به سربازان شهرستانی به عنوان پاداش خوب جنگیدن می‌داده یا برای گرفتن عکس از مناطق جنگی هزینه می‌کرد، به گونه ای که الان شاید بالغ بر هزار قطعه عکس از مناطق جنگی از ایشان به یادگار مانده است.

مجذوب امام(ره)

علاقه بسیاری به حضرت امام(ره) داشتند و بارها توفیق پیدا کردند خدمت ایشان برسند. معمولا پس از پیروزی در هر عملیات‌ مهم خدمت امام(ره) می‌رسیدند.
پس از دیدار هم به طور مفصل برایم از ایشان می‌گفت. از چهره نورانی و مجذوب ایشان و از قلب رئوف و احترام و اعتمادی که به ارتش داشتند و همه این‌ها را از افتخارات این مملکت می‌دانست و می‌گفت: «وجود امام(ره)، برکتی است که خداوند به ما داده است».

فرزندان سربازم

مهمترین حادثه تلخی که در زندگی مشترک ما رخ داد، فوت دختر عزیزمان مژگان بود. درست زمانی که ایشان در جنگ بود، در حالی که عاطفه پدری حکم می‌کرد، در کنار دخترش باشد، وقتی به او تلگراف زدیم و خبر فوت مژگان را به او دادیم، ایشان در جواب تلگراف من، تلگرافی به این مضمون فرستاد: «همسر عزیزم ملیحه! آن فرزندم کسانی را دارد که در کنارش باشند، ولی من نمی‌توانم در این بحبوحه جنگ، فرزندان سرباز خود را تنها بگذارم».

حکایت آن کارت

همیشه کارتی در جبیش بود که روی آن نوشته شده بود: «اگر زمانی در حین خدمت، جانم را از دست دادم و قرار شد ارتش مرا به خاک بسپارد، هر جا که برای ارتش راحت‌تر و ارزان تر است، مرا خاک کند».
 

شرافت

زمانی که ایشان در سر پل ذهاب معاون تیپ بود، می‌توانست از خانه سازمانی فرماندهی استفاده کند، ولی برای اینکه خود را وابسته و مدیون فرمانده نکند و بتواند حق را بر زبان جاری کند،‌ نمی پذیرفت. همین موقع به او گفتم: «مسعود! برای چه ما باید مستأجر باشیم، مگر این خانه سازمانی فرماندهی به تو تعلق نمی‌گیرد»؟

ایشان گفت: «چرا! اتفاقا این خانه خالی است، ولی چون فرمانده تیپ آدم سالم و صالحی نیست، ما باید از همه نظر حداقل ارتباط را با او داشته باشیم».

معمولا افسران آن زمان سعی داشتند، خودشان را به فرمانده نزدیک کنند ولی ایشان هیچگاه وجدان و شرافت خود را با این مسائل معامله نمی‌کرد.

خبر شهادت

هر زمانی که به تهران می‌آمد به من می‌گفت: «ممکن است این دفعه آخری باشد که بر می‌گردم. من هم همیشه خودم را برای شنیدن خبر شهادت او آماده کرده ‌بودم. البته با حرف‌های او متأثر می‌شدم و می‌گفتم: «از این حرف‌ها نزن»، ولی ایشان می‌گفت: «اگر بدانی چه جوان‌های رعنا قامتی شب عملیات غسل شهادت می‌کنند و عاشقانه به سوی خدا پرواز می‌نمایند، اینگونه متأثر نمی‌شدی.»

 

خاطرات شهید از زبان دوستان و همرزمانش

مرد تلاش

شهید نیاکی به‌رغم داشتن سن زیاد از ورزیدگی مثال زدنی برخوردار بودند. اعتقاد داشت که یک نظامی باید همیشه آماده رزم باشد. نزدیک ده روز پیش از آغاز عملیات تپه‌های الله اکبر به همراه تعدادی از نیروهای ورزیده ارتش و سپاه به پشت نیروهای عراقی نفوذ کرده و شناسایی لازم را انجام دادند. ما فکر می‌کردیم که این عمل سنگین با یک راهپیمایی طولانی و طاقت فرسا برای فرد مسنی چون او سخت است و او نمی‌تواند پا به پای نیروهای جوان حرکت کند، ولی در عمل دیدیم که در این ده روز سخت و نفس گیر، بدون آنکه کم بیاورد یا احساس ناتوانی بکند، همراه آن جوانان ورزیده به عملیات شناسایی رفت و بدون کوچکترین ضعف و قصوری از این مأموریت برگشت.

به نقل از امیر نبی کریمی

مقاوم و مقتدر

شهید نیاکی آدمی پر توان، مقتدر و مقاوم بود. در گرما گرم تابستان درکانکس او کولر روشن نمی‌شد و بیشتر وقت‌ها به خاطر گرما  فقط با یک زیر پیراهن در داخل کانکس به کارها رسیدگی می‌کرد و همیشه یک کلاه آهنی به سر و کلتی بر کمر داشت. یک بار برای دقایقی وارد کانکس او شدم. گرما کشنده بود. گفتم: «جناب نیاکی تو چطور در این گرما در داخل این کانکس بدون کولر زندگی می‌کنی؟»

با لبخند گفت: «سربازهای من در خط مقدم کولر ندارند چطور وجدانم را راضی کنم به داشتن کولر. آنها وقتی به کانکس من بیایند و ببینند من هم کولر ندارم با انگیزه بیشتری کار می‌کنند.»

به شوخی گفتم: «تو با آنها فرق می‌کنی آنها جوان هستند ولی شما پیر شده‌ای.» با قیافه‌ای ورزشکارانه گفت: «درسته که من پیرم ولی مقاومتم از همه بیشتر است.» به نقل از سرتیپ لطفی

غذای سربازی

امیر نیاکی همیشه در یگان خود از غذای سربازان استفاده می‌کرد. حتی وقتی که مهمان داشت. اصلا وقت خود را صرف تشریفات نمی‌کرد و می‌گفت: «ما باید برای سربازان خود الگو باشیم.» او حتی از آب یخ استفاده نمی‌کرد و آب معمولی می‌خورد. به نقل از سرتیپ راعی دهقی

جلوتر از تانک‌ها

در منطقه همدان در نزدیکی ارتفاعات الله اکبر نیروهای ما کپ کرده بودند و جلو نمی‌رفتند. شهید نیاکی کلت خود را بدست گرفت و به جلو افتاد و به تانک‌ها اشاره کرد که بدنبال او بروند و خود جلوتر از تانک‌ها حرکت کرد. تانک‌ها پشت سر او به راه افتادند. شجاعت و از خود گذشتگی این فرمانده لایق باعث شد که عملیاتی که در آن منطقه گره خورده بود به موفقیت برسد. ای بسا اگر این مرد حرکت نمی‌کرد نه تنها،‌ نمی‌توانستیم پیشروی کنیم بلکه امکان این خطر نیز وجود داشت که در زیر فشار حملات دشمن همگی نابود شویم. به نقل از سرتیپ راعی دهقی

با خیال آسوده

روزی به همراه شهید نیاکی، یک محافظ و یک راننده به خط مقدم رفتیم. وقتی پیاده شدیم جناب سرهنگ به طرف مواضع دشمن حرکت کرد و همینطور به جلو می‌رفت. ما هم باید پشت سرش می‌رفتیم. عرض‌ کردم: «جناب سرهنگ خطرناک است،‌ صلاح نیست شما به عنوان فرمانده لشکر جلو بروید. اگر خدای ناکرده اسیر شوید خیلی مشکل‌ساز می‌شود.»

ایشان نگاه معناداری به من کرد و گفت: «اولا ما که کارت شناسایی و درجه نداریم که ما را بشناسند در ثانی من باید بروم جلو و نقطه عملیاتی را شناسایی کنم تا بتوانیم با خیال راحت و وجدان آسوده سربازان و درجه داران را برای انجام عملیات به اینجا بکشانم.» به نقل از کتاب «هجرت به فطرت»

رزمنده ساده
زمانی که وزیر کشور بودم برای بازدید به زاهدان رفتم، چند هفته‌ای از جنگ گذشته بود. آنجا بود که با امیر نیاکی که آن زمان فرمانده لشکر88 زاهدان بود، آشنا شدم. یک روز در ستاد لشکر88 نشسته بودیم که ایشان نامه‌ای را به من نشان داد که خطاب به فرمانده کل قوای آن زمان (بنی صدر) تقاضا کرده بود که اجازه دهد به عنوان یک رزمنده ساده به جبهه اعزام شود.

این موضوع برای من خیلی جلب توجه می‌کرد. چرا که آن زمان خیلی‌ها به بهانه‌های مختلف از جنگ فرار می‌کردند، ولی ایشان که فرمانده یک لشکر مهم ارتش بود، قصد داشت بعنوان یک رزمنده ساده و بسیجی به میدان نبرد برود و تجربیاتش را در اختیار رزمندگان اسلام قرار دهد که به لطف خدا به خواسته قلبی‌شان رسیدند و بلافاصله به فرماندهی لشکر 92 زرهی اهواز منصوب شدند. به نقل از حجت الاسلام ناطق نوری
 
نظر اول

سرهنگ نیاکی فرمانده لشکر ما بود. اما با آنکه مشغله زیادی داشت، در همه شرایط به یگان‌ها سر می‌زد. یک بار در معیت ایشان به جبهه سوسنگرد رفتیم. آن وقت‌ها عراقی‌ها سوسنگرد را دور زده بودند و سوسنگرد نسبتا به محاصره عراقی‌ها در آمده بود. نیروهای ما در مقابل نیروهای عراقی خیلی کم بود.

ایشان به من گفتند: «ما چه بخواهیم و چه نخواهیم وضعیت همین است و ما وظیفه داریم که با این نیرو به مقابله با دشمن بعثی بپردازیم. حالا من به عنوان فرمانده لشکر، نفر اول حرکت می‌کنم شما هم با یگان خود پشت سر من حرکت کنید.»

دقیقا ساعت 4 صبح بود که او به سوی نیروهای عراقی حرکت کرد و نیروهای ما با دیدن ایشان روحیه گرفتند و با دیدن شجاعت و مردانگی فرمانده لشکر خود، همه به هیجان آمدند و ما توانستیم حدود ساعت 7 صبح یعنی ظرف 3 ساعت محاصره را شکسته و سوسنگرد را از تیررس دشمن رها کنیم.
به نقل از ابراهیم نیکو منش

غلبه بر گارد ریاست جمهوری


روزه در گرمای 50 درجه

ایشان فردی معتقد و با ایمان بود و با آنکه ماه رمضان با گرمترین روزهای سال مصادف شده و دما بالاتر از 50 درجه بود. هرگز دست از روزه بر نداشت و در چله تیرماه و علی رغم اینکه علما فتوا داده بودند که پرسنل حاضر در منطقه می‌توانند در ماه رمضان روزه نگیرند و در فرصتی دیگر قضای آن را بجا بیاورند، اما هر بار که ایشان را می دیدیم متوجه می شدیم ایشان روزه اند و با غذای ساده سربازی سحری و افطاری می‌خورند. به نقل از سرلشکر حسنی سعدی

ما از جنگ بی‌زاریم اما...

بعد از آزادسازی خرمشهر، خبرنگارانی از 8 کشور برای تهیه گزارش آمده بودند یکی از آنها از شهید نیاکی سوال کرد: نظر شما راجع به ادامه جنگ چیست و آیا از اینکه این جنگ طولانی شده است خسته نشده‌اید؟

شهید نیاکی که در آن روز لباس عملیاتی پوشیده و سلاحی در کمر داشت و ظاهر ایشان نشان می‌داد که در جنگی چند روزه شرکت داشت، بسیار با انرژی و هوشیارانه جواب دادند: «ما از جنگ و خونریزی بیزاریم، ولی چون این جنگ خانمانسوز از سوی کشور عراق و صدام حسین و کشورهای پشتیبانی کننده او بر ما تحمیل شده است؛ این جنگ برای ما شیرین و عزیز است، چون دفاع است و تا بیرون راندن دشمن متجاوز اگر حتی سالهای زیادی طول بکشد مردانه خواهیم جنگید.»

پاسخ ارزشمند شهید نیاکی آنچنان در آن خبرنگار و خبرنگاران دیگر تاثیر داشت که همگی فرمایشات ایشان را تایید کردند و برای انتشار یادداشت کردند.
به نقل از یکی از همرزمان شهید
 
 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/8:: 7:59 عصر     |     () نظر
کشف سرنخ‌هایی از ترور رضایی‌نژاد و اعلام خبرهای خوب از پرونده شهید شهریاری

وزیر اطلاعات گفت: پرونده آقای رضایی نژاد در دست پیگیری است و سرنخ‌هایی نیز به دست آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی در حاشیه بیست و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» در حصوص آخرین وضعیت پرونده ترور شهید داریوش رضایی نژاد گفت: پرونده آقای رضایی نژاد در دست پیگیری است و سرنخ‌هایی نیز به دست آمده است اما هنوز به اینکه سرویس‌های اطلاعاتی پشت این حرکت هستند، نرسیده‌ایم.

وی همچنین در رابطه با پرونده شهید دکتر مجید شهریاری اظهار داشت: در این رابطه خبرهای خوبی را اعلام خواهیم کرد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/6:: 5:24 عصر     |     () نظر
بازی BBC با مهره های سوخته اپوزیسیون!
دعوای سرکرده کومله و پژاک در BBC

بی بی سی فارسی سوالات مختلفی را از مهتدی مطرح نمود که پاسخ های وی به این سوالها نیز در نوع خود جالب توجه است. عبدالله مهتدی در پاسخ به این سوال بی بی سی که از وی سوال کرد که آقای مهتدی شما اخیرا در واشنگتن بسر می بردید و رسما از ایالات متحده امریکا درخواست کردید تا به ایران لشکرکشی کنند تا رژیم ایران همانند عراق سرنگون شود و کردستان ایران را همانند اقلیم کردستان عراق...

بولتن نیوز: سه شنبه، چهارم مردادماه، برنامه صفحه اول تلویزیون بی بی سی فارسی میزگردی برگزار کرد که در آن از عبدالله مهتدی به عنوان سرکرده گروهک 50 نفره تروریستی کومله، حسن شرفی سخنگوی حزب منحله دمکرات کردستان ایران و همچنین رحمان حاجی احمدی سردسته، دسته تروریست پژاک (بصورت تلفنی) دعوت کرده بود.

بی بی سی فارسی چندی پیش با مهره سوخته دیگر خود علیرضا نوری زاده نیز در برنامه به عبارت دیگر این رسانه دولتی انگلیس، گفتگویی ترتیب داده بود که در آن تمام عملکرد و ادعاهای نوری زاده یار و رفیق عبدالله مهتدی را زیر سوال برد و از این مهره سوخته خود به خوبی استفاده کرد تا کل شخصیت و موجودیت وی را زیر سوال ببرد.

و این بار نیز نوبت به عبدالله مهتدی رسید تا او را در مقابل حاجی احمدی سردسته پژاک قرار بدهند.

این در حالی است که مدتهاست گروهک کومله با دسته پژاک جنگ رسانه ای شدیدی را بر علیه یکدیگر آغاز کرده اند و در آخرین مورد؛ رحمان حاجی احمدی ، مهتدی را جاسوس ایران خواند و او را فردی روباه صفت معرفی کرد.

بی بی سی فارسی سوالات مختلفی را از مهتدی مطرح نمود که پاسخ های وی به این سوالها نیز در نوع خود جالب توجه است. عبدالله مهتدی در پاسخ به این سوال بی بی سی که از وی سوال کرد که آقای مهتدی شما اخیرا در واشنگتن بسر می بردید و رسما از ایالات متحده امریکا درخواست کردید تا به ایران لشکرکشی کنند تا رژیم ایران همانند عراق سرنگون شود و کردستان ایران را همانند اقلیم کردستان عراق در اختیار شما قرار دهند، آیا این درخواست شما به معنای این نیست که خودتان توانایی جذب مردم را به سوی خودتان ندارید؟ و بدون توجه به رای مردم می خواهید با فشار دولت امریکا بر سرکار بیایید؟ پس اگر اینگونه است فرق شما با دیکتاتوریت در چیست؟ چرا خودتان کاری نمی کنید و از دولت امریکا کمک می خواهید؟ از دولتی که 80 درصد مردم ایران ید طولانی و تاریخی در مخالفت با امریکا دارند؟

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/6:: 5:24 عصر     |     () نظر

تفکیک جنسیّتی دانشگاه‌ها؛ امکان و ضرورت

محمدحسین سیاح طاهری

تفکیک جنسیّتی در دانشگاه‌ها همواره از موارد مورد بحث میان مسؤولان و کارشناسان مذهبی و دانشگاهی بوده است. موافقان از آن‌جا که تفکیک جنسیّتی به تعدیل فضای فرهنگی و روانی حضور دانش‌جویان در دانشگاه کمک می‌نماید آن را یکی از جنبه‌های مهم اسلامی ‌شدن دانشگاه‌ها می‌دانند، در حالی که طراحان و حامیان طرح جداسازی جنسیّتی در دانشگاه‌ها، مخالف حضور زن در اجتماع بوده و مدعی هستند که با اجرای این طرح، شأن انسانی زنان نادیده انگاشته و این مسأله، توهین به دانش‌جویان است.

این افراد برای اثبات نظر خود تلاش می‌کنند تا این طرح را همان دیوارکشی بین زن و مرد در خیابان جلوه داده و با استدلال عدم توانایی کنترل روابط دختر و پسر در خارج از دانشگاه و هم‌چنین عدم امکان اجرایی شدن آن، این طرح را شکست خورده دانسته و به نقد آن می‌پردازند. ما در ادامه تلاش می‌کنیم با بیان نکاتی، به ضرورت تفکیک جنسیّتی به لحاظ نظری و امکان‌پذیری آن در مقام عمل بپردازیم.

تفکیک جنسیّتی مراکز علمی از دیدگاه اسلام
----------------------------------------------------
از نظر اسلام، میدان فعالیّت و تلاش علمی، اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم، از تلاش اقتصادی باز و از تلاش سیاسی و اجتماعی بی‏نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است.[1] از نظر اسلام در تمامی‌این فعالیت‌های مربوط به جامعه‌ی بشری و فعالیت‌های زندگی، زن و مرد دارای اجازه‌ی‌مشترک و همسان هستند. البته در عرصه‌ی‌این فعالیت‌ها، اسلام حدودی را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعالیت نیست و مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مسأله حسّاسیّت خاص دارد. اسلام معتقد است که زن و مرد باید یک مرزبندی میان خود در همه جا - در خیابان، در اداره و ... - داشته باشند[2].

از دیدگاه اسلام، تأکید بر آن است تا جایی که امکان دارد از فضاهای مختلط در محل‌های کار و تحصیل پرهیز شود و حتی در جایی که مربوط به امور معنوی و عبادی می‌شود افراد به صورت مجزا به فعالیت بپردازند؛ نه به گونه‌ای که فعالیت افراد منع شود. برای مثال پیامبر اسلام به زنان اجازه‌ی شرکت در نماز جماعت مساجد را می‌داد و زنان ایشان نیز برای ادای نماز به مسجد می‌رفتند. با این‌حال ایشان تأکید داشتند که محل اقامه‌ی نماز زنان از مردان جدا باشد و در ورودی زنان نیز از در ورودی مردان مجزا گردد.[3] حسّاسیّت این موضوع به حدّی بود که در کتاب اصول کافی آمده است که حضرت فرمود در هنگام تردد به مسجد: «مردان از وسط و زنان از کنار کوچه بروند.»[4] این مسأله در سنن ابی‌داود نیز به گونه‌ای دیگر نقل شده است: «روزی پیامبر در بیرون مسجد بود که دید مردان و زنان، از مسجد با هم بیرون می‌آیند.» پس رو به زن‌ها کرد و فرمود: «بهتر است صبر کنید و پس از رفتن مردان بروید.»[5]
این احادیث نشان می‌دهد که رسول خدا متوجه آسیب‌های خروج زنان از منزل بوده است و ایشان برخلاف خلفایی که بعدها آمده و با پاک‌کردن صورت مسأله و دستور به عدم خروج، راه آسان را برگزیدند، می‌کوشیدند با تعیین شرایط عدم اختلاط، جلوی آسیب‌ها را تا حد امکان بگیرند. بنابراین نظر اسلام بر این است که تا حد امکان با کاهش اختلاط زن و مرد در محیط‌های علمی، ضمن تأکید بر حضور زن و مرد در اجتماع و یاری رساندن به ایشان برای کسب مدارج علمی و انسانی، زمینه‌ی ایجاد گناه و فساد را تا حدّ ممکن کاهش دهد.[6]

امکان‌پذیری تفکیک جنسیّتی؟
---------------------------------
به نظر می‌رسد آن‌چه که سبب برخورد و انتقاد جدّی به بحث تفکیک جنسیّتی می‌شود، فراهم آوردن امکانات و بسترسازی محیطی است که آیا به واقع در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تعداد اساتید هیأت علمی، خوابگاه، آزمایشگاه و سایر امکانات آموزشی به حدّ قابل قبولی است که بتواند پاسخ‌گوی نیاز دانش‌جویان به صورت جدا از هم باشد؟

مخالفان بر این اعتقادند که تفکیک جنسیّتی هزینه‌ی زیادی به لحاظ مادی در بر خواهد داشت که اجرای آن را غیرممکن می‌سازد. برای مثال، در کلاسی 60 نفره که 50 دانش‌جوی دختر و 10 پسر وجود دارد، با تفکیک جنسیّتی به جای تشکیل دو گروه متعادل 30 نفره، یک گروه 50 نفره و یک گروه 10 نفره تشکیل می‌شود که موجب افت کیفیّت آموزش و مشکلاتی نظیر ظرفیت کلاس‌ها، نحوه‌ی اداره و امکانات کمک آموزشی می‌گردد.

از سوی دیگر در بسیاری از رشته‌ها که تعداد دانش‌جویان کم‌تر از 40 نفر در هر گروه می‌باشد، هم اکنون یک کلاس برای گروه تشکیل می‌شود که در صورت تفکیک جنسیّتی بایستی دو کلاس تشکیل شود که به معنای دو برابر شدن کلاس‌های مورد نیاز، استاد و هزینه‌های برگزاری جهت تشکیل کلاس است. هم‌چنین در مقاطع تحصیلات تکمیلی که تعداد دانش‌جویان در دوره‌ی کارشناسی ارشد غالباً بین 5 تا 15 نفر و در دوره‌ی دکتری بین 3 تا 7 نفر می‌باشد، تبدیل یک کلاس به دو کلاس در عمل با توجه به محدودیّت اساتید در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تقریباً ناممکن بوده و ممکن است در بسیاری از کلاس‌ها یک یا دو دانش‌جوی پسر یا دختر حضور داشته باشند.

در پاسخ باید گفت که اگر هدف، تفکیک جنسیّتی دانش‌جویان در «یک دانشگاه» باشد این بیان صحیح است و تفکیک مستلزم هزینه‌ی مادی زیادی خواهد بود، اما اگر بخواهیم «دانشگاه‌های یک استان» را در یک رشته تفکیک کنیم، این کار به راحتی ممکن می‌شود. به عنوان مثال در شهر کرج، پنج دانشگاه وجود دارد که رشته‌ی حسابداری را ارایه می‌دهند و در تمامی این دانشگاه‌ها کلاس‌ها مختلط برگزار می‌شود. به راحتی می‌توان با همین اساتید و امکانات، سه دانشگاه را به حسابداری دخترانه و دو دانشگاه را به حسابداری پسرانه تبدیل کرد. همین کار را نیز برای شهرهای نزدیک به هم برای مثال مانند یزد، مهریز، اشکذر و ... می‌توان انجام داد و رشته‌های مشترک بین این شهرها را به صورت دخترانه یا پسرانه درآورد که هزینه‌ای هم در بر نداشته باشد.

بر این اساس کافی است که وزارت علوم آمایش سرزمینی هر رشته را در هر استان به نحوی صورت دهد که در هر استان تمام رشته‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف مشترک هستند به صورت تفکیک ‌شده درآیند. در حال حاضر هم تفکیک صرفاً در حد کاردانی و کارشناسی انجام شود و رشته‌های ارشد و دکتری مانند گذشته به کار خود ادامه دهند. تنها مشکل این پیشنهاد این است که اگر به عنوان مثال رشته‌ی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان پسرانه شود و رشته‌ی کامپیوتر دانشگاه اصفهان دخترانه، آن وقت ممکن است دختران به لحاظ سطح علمی گله‌مند شوند که چرا دانشگاه بهتر پسرانه شده است؟

راه حل موقت این است که یک رشته‌ی دیگر را به صورت برعکس عمل کنیم؛ یعنی بار دیگر مثلاً رشته‌ی برق دانشگاه صنعتی اصفهان دخترانه شود و رشته‌ی برق دانشگاه اصفهان پسرانه و به همین ترتیب ... (به نظر عنوان یکی از رشته‌ها یا دانشگاه‌ها باید تغییر کند.)

راه حل دراز مدت هم این است که سطح تمامی دانشگاه‌ها با یک‌دیگر برابر گردد و دیگر آن‌که تمام دانشگاه‌های خوب با هم جفت شوند‎‏؛ مثلاً «دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علم و صنعت» و یا «دانشگاه زنجان و دانشگاه قزوین»‏ و ... یکی پسرانه و یکی دخترانه شود که بعید است به لحاظ علمی در مجموع خیلی با هم متفاوت باشند.



پی نوشت ها:

[1] بیانات مقام معظم رهبری در جمع خواهران ارومیه، 28/6/1375

[2] بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زنان خوزستان، 20/12/1375

[3] احکام المساجد، ج 2، ص 93 .

[4] کافی، ج 5، ص 518 .

[5] سنن ابی داوود، ج 2، ص 658 .

[6] در تهیه این مقاله از منابع زیر بهره گرفته شده است:
تفکیک جنسیّتی در دانشگاه‌ها همواره از موارد مورد بحث میان مسؤولان و کارشناسان مذهبی و دانشگاهی بوده است. موافقان از آن‌جا که تفکیک جنسیّتی به تعدیل فضای فرهنگی و روانی حضور دانش‌جویان در دانشگاه کمک می‌نماید آن را یکی از جنبه‌های مهم اسلامی ‌شدن دانشگاه‌ها می‌دانند، در حالی که طراحان و حامیان طرح جداسازی جنسیّتی در دانشگاه‌ها، مخالف حضور زن در اجتماع بوده و مدعی هستند که با اجرای این طرح، شأن انسانی زنان نادیده انگاشته و این مسأله، توهین به دانش‌جویان است.

این افراد برای اثبات نظر خود تلاش می‌کنند تا این طرح را همان دیوارکشی بین زن و مرد در خیابان جلوه داده و با استدلال عدم توانایی کنترل روابط دختر و پسر در خارج از دانشگاه و هم‌چنین عدم امکان اجرایی شدن آن، این طرح را شکست خورده دانسته و به نقد آن می‌پردازند. ما در ادامه تلاش می‌کنیم با بیان نکاتی، به ضرورت تفکیک جنسیّتی به لحاظ نظری و امکان‌پذیری آن در مقام عمل بپردازیم.

تفکیک جنسیّتی مراکز علمی از دیدگاه اسلام
----------------------------------------------------
از نظر اسلام، میدان فعالیّت و تلاش علمی، اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم، از تلاش اقتصادی باز و از تلاش سیاسی و اجتماعی بی‏نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است.[1] از نظر اسلام در تمامی‌این فعالیت‌های مربوط به جامعه‌ی بشری و فعالیت‌های زندگی، زن و مرد دارای اجازه‌ی‌مشترک و همسان هستند. البته در عرصه‌ی‌این فعالیت‌ها، اسلام حدودی را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعالیت نیست و مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مسأله حسّاسیّت خاص دارد. اسلام معتقد است که زن و مرد باید یک مرزبندی میان خود در همه جا - در خیابان، در اداره و ... - داشته باشند[2].

از دیدگاه اسلام، تأکید بر آن است تا جایی که امکان دارد از فضاهای مختلط در محل‌های کار و تحصیل پرهیز شود و حتی در جایی که مربوط به امور معنوی و عبادی می‌شود افراد به صورت مجزا به فعالیت بپردازند؛ نه به گونه‌ای که فعالیت افراد منع شود. برای مثال پیامبر اسلام به زنان اجازه‌ی شرکت در نماز جماعت مساجد را می‌داد و زنان ایشان نیز برای ادای نماز به مسجد می‌رفتند. با این‌حال ایشان تأکید داشتند که محل اقامه‌ی نماز زنان از مردان جدا باشد و در ورودی زنان نیز از در ورودی مردان مجزا گردد.[3] حسّاسیّت این موضوع به حدّی بود که در کتاب اصول کافی آمده است که حضرت فرمود در هنگام تردد به مسجد: «مردان از وسط و زنان از کنار کوچه بروند.»[4] این مسأله در سنن ابی‌داود نیز به گونه‌ای دیگر نقل شده است: «روزی پیامبر در بیرون مسجد بود که دید مردان و زنان، از مسجد با هم بیرون می‌آیند.» پس رو به زن‌ها کرد و فرمود: «بهتر است صبر کنید و پس از رفتن مردان بروید.»[5]
این احادیث نشان می‌دهد که رسول خدا متوجه آسیب‌های خروج زنان از منزل بوده است و ایشان برخلاف خلفایی که بعدها آمده و با پاک‌کردن صورت مسأله و دستور به عدم خروج، راه آسان را برگزیدند، می‌کوشیدند با تعیین شرایط عدم اختلاط، جلوی آسیب‌ها را تا حد امکان بگیرند. بنابراین نظر اسلام بر این است که تا حد امکان با کاهش اختلاط زن و مرد در محیط‌های علمی، ضمن تأکید بر حضور زن و مرد در اجتماع و یاری رساندن به ایشان برای کسب مدارج علمی و انسانی، زمینه‌ی ایجاد گناه و فساد را تا حدّ ممکن کاهش دهد.[6]

امکان‌پذیری تفکیک جنسیّتی؟
---------------------------------
به نظر می‌رسد آن‌چه که سبب برخورد و انتقاد جدّی به بحث تفکیک جنسیّتی می‌شود، فراهم آوردن امکانات و بسترسازی محیطی است که آیا به واقع در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تعداد اساتید هیأت علمی، خوابگاه، آزمایشگاه و سایر امکانات آموزشی به حدّ قابل قبولی است که بتواند پاسخ‌گوی نیاز دانش‌جویان به صورت جدا از هم باشد؟

مخالفان بر این اعتقادند که تفکیک جنسیّتی هزینه‌ی زیادی به لحاظ مادی در بر خواهد داشت که اجرای آن را غیرممکن می‌سازد. برای مثال، در کلاسی 60 نفره که 50 دانش‌جوی دختر و 10 پسر وجود دارد، با تفکیک جنسیّتی به جای تشکیل دو گروه متعادل 30 نفره، یک گروه 50 نفره و یک گروه 10 نفره تشکیل می‌شود که موجب افت کیفیّت آموزش و مشکلاتی نظیر ظرفیت کلاس‌ها، نحوه‌ی اداره و امکانات کمک آموزشی می‌گردد.

از سوی دیگر در بسیاری از رشته‌ها که تعداد دانش‌جویان کم‌تر از 40 نفر در هر گروه می‌باشد، هم اکنون یک کلاس برای گروه تشکیل می‌شود که در صورت تفکیک جنسیّتی بایستی دو کلاس تشکیل شود که به معنای دو برابر شدن کلاس‌های مورد نیاز، استاد و هزینه‌های برگزاری جهت تشکیل کلاس است. هم‌چنین در مقاطع تحصیلات تکمیلی که تعداد دانش‌جویان در دوره‌ی کارشناسی ارشد غالباً بین 5 تا 15 نفر و در دوره‌ی دکتری بین 3 تا 7 نفر می‌باشد، تبدیل یک کلاس به دو کلاس در عمل با توجه به محدودیّت اساتید در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تقریباً ناممکن بوده و ممکن است در بسیاری از کلاس‌ها یک یا دو دانش‌جوی پسر یا دختر حضور داشته باشند.

در پاسخ باید گفت که اگر هدف، تفکیک جنسیّتی دانش‌جویان در «یک دانشگاه» باشد این بیان صحیح است و تفکیک مستلزم هزینه‌ی مادی زیادی خواهد بود، اما اگر بخواهیم «دانشگاه‌های یک استان» را در یک رشته تفکیک کنیم، این کار به راحتی ممکن می‌شود. به عنوان مثال در شهر کرج، پنج دانشگاه وجود دارد که رشته‌ی حسابداری را ارایه می‌دهند و در تمامی این دانشگاه‌ها کلاس‌ها مختلط برگزار می‌شود. به راحتی می‌توان با همین اساتید و امکانات، سه دانشگاه را به حسابداری دخترانه و دو دانشگاه را به حسابداری پسرانه تبدیل کرد. همین کار را نیز برای شهرهای نزدیک به هم برای مثال مانند یزد، مهریز، اشکذر و ... می‌توان انجام داد و رشته‌های مشترک بین این شهرها را به صورت دخترانه یا پسرانه درآورد که هزینه‌ای هم در بر نداشته باشد.

بر این اساس کافی است که وزارت علوم آمایش سرزمینی هر رشته را در هر استان به نحوی صورت دهد که در هر استان تمام رشته‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف مشترک هستند به صورت تفکیک ‌شده درآیند. در حال حاضر هم تفکیک صرفاً در حد کاردانی و کارشناسی انجام شود و رشته‌های ارشد و دکتری مانند گذشته به کار خود ادامه دهند. تنها مشکل این پیشنهاد این است که اگر به عنوان مثال رشته‌ی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان پسرانه شود و رشته‌ی کامپیوتر دانشگاه اصفهان دخترانه، آن وقت ممکن است دختران به لحاظ سطح علمی گله‌مند شوند که چرا دانشگاه بهتر پسرانه شده است؟

راه حل موقت این است که یک رشته‌ی دیگر را به صورت برعکس عمل کنیم؛ یعنی بار دیگر مثلاً رشته‌ی برق دانشگاه صنعتی اصفهان دخترانه شود و رشته‌ی برق دانشگاه اصفهان پسرانه و به همین ترتیب ... (به نظر عنوان یکی از رشته‌ها یا دانشگاه‌ها باید تغییر کند.)

راه حل دراز مدت هم این است که سطح تمامی دانشگاه‌ها با یک‌دیگر برابر گردد و دیگر آن‌که تمام دانشگاه‌های خوب با هم جفت شوند‎‏؛ مثلاً «دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علم و صنعت» و یا «دانشگاه زنجان و دانشگاه قزوین»‏ و ... یکی پسرانه و یکی دخترانه شود که بعید است به لحاظ علمی در مجموع خیلی با هم متفاوت باشند.

پی نوشت ها:

[1] بیانات مقام معظم رهبری در جمع خواهران ارومیه، 28/6/1375

[2] بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زنان خوزستان، 20/12/1375

[3] احکام المساجد، ج 2، ص 93 .

[4] کافی، ج 5، ص 518 .

[5] سنن ابی داوود، ج 2، ص 658 .

[6] در تهیه این مقاله از منابع زیر بهره گرفته شده است:

· http://www.hawzah.net/FA/MagArt.html?MagazineID=0&MagazineNumberID=3870&MagazineArticleID=29051· http://www.asremroz.ir/vdcf.1dmiw6d1mgiaw.htm

http://www.asremroz.ir/vdcf.1dmiw6d1mgiaw.html

منبع: برهان



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/6:: 5:24 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >