سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مگو آنچه نمى‏دانى ، بلکه مگو هر چه مى‏دانى چه خدا بر اندامهاى تو چیزهایى واجب کرد و روز رستاخیز بدان اندامها بر تو حجت خواهد آورد . [نهج البلاغه]
میهن نیوز

حمایت های پشت پرده انگلیس از اصلاح طلبان

یک روزنامه مطرح انگلیسی در گزارشی ضمن اشاره به محدودیت های کسب اطلاعات از ایران به دنبال وقوع انقلاب سال 57 به تمایل شدید لندن برای موفقیت نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره نمود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،رولا کالف،در گزارشی که در روزنامه فایننشال تایمز بچاپ رسید می نویسد:در سال 2005 انگلستان و متحدینش می خواستند که نامزد مورد نظر آن روز اصلاح طلبان برنده انتخابات ریاست جمهوری شود هرچند که از عدم محبوبیت وی در بین اقشار مردم مطلع بودند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، احمدی نژاد با موفقیت در سال 2005 قدرت را دست گرفت و به سمت ریاست جمهوری رسید.در این بین با عدم اقبال نامزد مطرح اصلاح طلبان و عدم محبوبیت وی در بین مردم،احمدی نژاد موفق شد اصلاح طلبانی را کنار بزند که تنها هشت سال وقتشان را بر مسائلی چون جامعه مدنی گذاشتند و توجه بسیار کمی را به وضع اقتصادی مردم مبذول داشتند.

فایننشال تایمز می نویسد :در دور بعدی انتخابات نیز موسوی که امید زیادی به پیروزی وی به عنوان چهره مطرح اصلاحات می رفت بازنده انتخابات شد.

این روزنامه سپس با تاکید بر رویگردانی اکثریت مرم ایران نسبت به اصلاح طلبان می نویسد :آنچه که برای دیپلمات های غربی تعجب برانگیز بود تغییر حالت مردم ایران از روی آوردن به سوی اصولگرایان بود.

در بخش دیگر این گزارش نویسنده با اشاره با وقایع پیش آمده در جریان انقلاب سال 57 و سقوط شاه به مسئله جالب دیگری اشاره کرده و می نویبسد:برای انگلیس از سال 74 میلادی ایران رنگ و رویی دیگر داشت و لندن تمام تمرکز خود را بر مسئله اقتصاد ایران گذاشت و متاسفانه سفیر وقت انگلیس در تهران قادر به پیش بینی سقوط شاه نگردید.

نویسنده به نقل از دیوید اوین، وزیر خارجه انگلیس در آن زمان می نویسد: سفارت ما در تهران تحلیل مناسبی از میزان محبوبیت محمدرضاشاه در میان مردم کشورش نداشت و چشمان خود را به روی فعالیت طرفداران آیت الله خمینی بسته بود. همین بی توجهی موجب شد که هم پیمان ما جای خود را به سران فعلی ایران بدهند.

روزنامه فایننشال تایمز در خاتمه می نویسد:بعد از آن بود که انگلیس متوجه خلا کارشناسان خبره در امور ایران شد و بعد ها طرح بکار گیری تحلیلگران ویژه ایران را گرفت .این درسی بود که از سقوط شاه برای انگلستان و دیگر کشور های غربی گرفته شد .در سال های اخیر سفارت انگلیس با بکار گیری تحلیلگرانی ویژه چون "حسین رسام " سعی نمود خلا کمبود اطلاعات را پر نمایند هرچند که او نیز در جریان نا آرامی های انتخاباتی دستگیر شد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 89/9/30:: 4:48 عصر     |     () نظر