سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل احمق در دهانش و دهان حکیم دردلش است . [امام عسکری علیه السلام]
میهن نیوز

فواید و مضرات تماشای برنامه های تلویزیون و ماهواره در زندگی افراد 

* مقدمه:

یک لحظه دیدن برتر است از هزارها بار شنیدن . یک منظره طبیعی را اگر هزاران نفر و یکی از یکی بهتر توصیف کنند هرگز جای یک مرتبه دیدن را نمی گیرد . اگر میلیون ها نفر بیایند و شیرینی را تعریف کنند و طبق تمام قواعد منطقی درست هم باشد هرگز جای یک لحظه چشیدن را را نمی تواند بگیرد . به خاطر همین است که قرآن از نعمت چشم ها به بزرگی یاد کرده و بارها متذکر آن گردیده که:«اَفَلا یُبصِرون»«اَلَم نَجعَل لَهُ عَینَین» و...

اکنون که عصر ارتباطات و فن آوری هاست لازم است که با روش های نوین به القای مطالب فرهنگ های درونی شده مان به دیگران در خارج از مرزها بپردازیم که شاید از این راهگذر بتوانیم به آرمان شهر اسلامی خود نزدیک   شویم.

در این مجال خواهیم کوشید که به بررسی فواید و مضرات برنامه های تلویزیونی بپردازیم.
 
اکنون دو رسانه بیش از دیگر رسانه ها در القای فرهنگ ها به مخاطبین سهیم اند . یکی تلویزیون و دیگری دنیای ارتباطات جهانی یا همان اینترنت ؛ هر چند که اینترنت هرگز نمی تواند جای تلویزیون را بگیرد اما در محدوده های بسیار بزرگ نقش موثری می تواند ایفا کند . اما تلویزیون با دیگر رسانه ها فرق اساسی دارد . فرد شهری را که هرگز ندیده به وسیله تلویزیون از کوچک و بزرگ آن با خبر می شود . دیدن زیر دریا که آرزوی پیشینیان بود به وسیله تلویزیون بارها و بارها ه نمایش درآمده . مکه و کربلا را که همگی تا قبل از صد سال پیش تنها اوصافشان را می شنیدند اکنون همه روزه چندین وعده می بینند و...

از راهگذر رسانه می توان به اهداف بسیاری دست یافت . می توان با آموزش هایی از مصرف های بیش از اندازه جلوگیری کرد ، و یا مردم را به سوی تجملات سوق داد و ...

حال به طورمختصر ولی مفید به اثرات این رسانه فراگیر اشاره می کنیم:

أ‌-  اثرات فردی :

تلویزیون می تواند باعث تقویت هویت گرایی درافراد یک جامعه گردد ،بدین صورت که با پخش برنامه هایی از تاریخ گذشته به بازسازی هویت از دست رفته برخی کمک نماید.

می توان با معرفی بزرگان ادب و علم و دین و هنر و ورزش به ارائه الگوهایی برای افراد جامعه پرداخت.
می توان با طرح مسائلی که در جاهای دیگر مثل محافل خانگی و ... مجال بحث در مورد آن داده نمی شود به سالم سازی جامعه کمک کرد . مشروح این نظر بعداً طرح خواهد شد.

ب‌-  اثرات اخلاقی:

ترویج اخلاق اسلامی بزرگترین دغدغه رسانه ملی باید باشد و در راس آن گام برداشتن به سوی مدینه فاضله مطرح است .
می توان با پخش برنامه هایی به درونی سازی فرهنگ ها پرداخت ، فرهنگ هایی چون احترام به پدر و مادر و کسب علم و ... . پس پخش برنامه هایی با عناوینی چون :101 راه برای ذله کردن پدر و مادرها دور از شان رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران است .

ج- اثرات سیاسی:

تشویق مردم به حرکت و شرکت در همه پرسی ها بزرگترین فایده رسانه ای است که   تمام مردم دنیا می توانند با آن ارتباط برقرار کنند .
عملکرد رسانه ملی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری حکایت از این نقش رسانه ملی دارد.

د- اثرات اقتصادی :

تشویق مردم به سرمایه گذاری در امور گوناگون مهمترین نقش رسانه در این زمینه است .به رکود در آمدن پول های مردم هم مورد نهی شرع است:« اَلذین یَکنِزُونَ الذَهبَ وَ الفِضَه فَبَشِرهُم بِعَذابٍ اَلیم»و هم مورد نهی کارشناسان .
می توان با ترویج فرهنگ قلک داری (در کنار درونی سازی فرهنگ هایی چون انفاق و خمس و زکات) زمینه را برای به کارگیری سرمایه های پراگنده فراهم آورد.

ه- اثرات اجتماعی :

آموزش افراد برای جلوگیری از رشد بزهکاری خود از فواید رسانه هاست که کم و بیش به این مساله پرداخته می شود.
از طرفی هم رسانه های دیگر به این موضوع توجه چندانی ندارند-مانند نشریات زرد- و با قرار دادن تمام یا صفحه ای از روزنامه با عنوان حوادث و یا ... خود به ترویج فحشاء و منکرات در سطوح محدود و متوسط می پردازند.

و- اثرات دینی :

درونی سازی باورهای دینی از بزرگ وظایف رسانه هاست که هر یک در حد توان خود باید به این مهم بپردازند.
ترویج باورهایی همچون پرداخت خمس و زکات و انفاق از وظایف رسانه هاست . گفتن احکامی که مردم به آن ها مبتلا هستند و معمولاً آن ها را از کسی نمی پرسند از دیگر راهکارهای این مهم است .
گفتن احکامی که مردم به آن مبتلا هستند فواید بسیاری دارد چرا که:«لا حَیاءَ فِی الدینِ»   اما باید محدودیت ها را هم مدنظر قرار داده و سپس به این مهم پرداخته شود.
اعلام بیانیه های مراجع تقلید و پخش استفتائات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مراجع از دیگر راهکارهای این بخش است .

ز- اثرات زودگذر:

برای سوق دادن جامعه به یک مسیر مشخص و صحیح می توان با پخش انواع برنامه ها و تیزرهای تبلیغاتی کمک شایانی به پیشبرد اهداف در کوتاه مدت داشت .
ترویج استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و حضور حداکثری مردم در انتخابات از نمونه های این مورد می باشد .
هدایت مردم به خرید اوراق قرضه یا مشارکت و یا سرمایه گذاری در بورس و سایر امور جهت جلوگیری از رکود از راهکارهای این بخش است.
حال اگر رسانه ها و بخصوص رسانه ملی عکس این مطروحات را در اولویت قرار دهد می توان پیش بینی های جامعی از آینده تاریک هر جامعه به دست آورد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط میهن نیوز 90/5/3:: 7:59 عصر     |     () نظر